fredag 22 april 2016

Kokillen och Pilkrog!

Hej!
Igår var jag i Guldsmedshyttan på förskolan Kokillen.
I bilen på väg dit hade jag många frågor...t ex om det finns mycket guld där
och vad det där kokillen är för nått.
När vi kom fram fick jag veta att för ca 500-600 år sen bröts det silver och järn från gruvorna som finns här! Men jag vet inte varför det heter guld och inte silversmedshyttan, om någon vet kan ni väl skriva till mig?
 
Här kan ni se en kokill, stor va?!





Kokillen är inte ett djur (som jag trodde) utan en stor gjutform för smält metall som skulle få en speciell form när det stelnat.
Hmmm...undra om man kan säga att jag också gjuter när jag gör sandkakor i sandlådan med mina formar? Vad tycker ni?

  
 
 Men det var inte bara barn från Kokillen, det kom även bussar med barn på Pilkrogs skola!
De ville också visa sin skola så efter föreställningen åkte vi förbi hos dem.
Jag passade på att testa deras nya sjörövarskepp och mina nya kompisar höll utkik efter skatten!
 
Önskar er alla en härlig helg!
Kram från Fyran.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar